الأحد 08 سبتمبر 2024

قصة سيدنا يوسف عـLــيه السلام كامله

انت في الصفحة 1 من 4 صفحات

موقع أيام نيوز

هو سيدنا يوسف أجمل ولا سيدنا النبييوسف عليه السلام الكريم بن الكريم بن الكريم بن الكريمربنا وهبه نصف جمال الپشر يعني ربنا لما خلق جمال الپشر قسمه نصفين قسم اتوزع علي الپشر من ذرية آدم حتى نهاية الدنيا والنص التاني ربنا أعطاه ليوسف.
فمهما شوفنا حد شكله جميل فهو ميجيش ذرة في جمال يوسف عليه السلام .فلما يكون طفل بالجمال ده طبيعى إن الناس تنجذب ليه ويهتموا بيه وخصوصا أبوه وأمه ويا سلام لو جمع مع الجمال الخارجي ده جمال داخلي من حسن خلق وصفاء قلب ويا سلام لو زود لده كله بشارة بالنبوة.
متخيلين الحسډ إللي ممكن يتعرض له من إللي حواليه .ده بعض النساء بيبقى ربنا رازقها بشوية جمال ولا شوية طاعات وتبقى حداسة إنها محسودة من إللي حواليها فما بالنا بواحد زي يوسف عليه السلام

مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
وطبعا هنا حد ممكن يسأل هل معنى كده إن سيدنا يوسف عليه السلام أحلى من النبي محمد ﷺ
بصفة عامة رسل الله ﷺ هو أفضل الپشر علي لإطلاق وكان من أجمل الناس وأحسنهم أما من ناحية المقارنة بين رسول الله ﷺ وبين يوسف عليه السلام من ناحية الشكل مين الأجمل فيهم فالعلماء اختلفوا
فريق قال
إن يوسف عليه السلام ربنا فضله بالجمال علي كل الپشر حتى رسول الله ﷺ وأعطاه نصف جمال الپشرلحديث رسول الله ﷺ لما كان في رحلة المعراج
فإذا أنا بيوسف صلى الله عليه وسلم إذا هو قد اعطي شطر الحسن
فريق ثاني من العلماء قال
إن يوسف عليه السلام كان أجمل من كل الپشر ما عدا رسول الله ﷺ واستدلوا بنفس الحديث إللي قلناه وقالوا إن المتكلم إللي هو رسول الله ﷺ لا يدخل في عموم خطابه يعني رسول الله ﷺ ميدخلش في الكلام وإن رسول الله ﷺ أعطي كل الجمال ويوسف أعطي نصفه.
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامات تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
ومش معنى يا چماعة إن رسول الله ﷺ يكون أقل جمالا من يوسف عليه السلام إن ده نقص في حقه ﷺ بالعكس ده لعل كده أكمل في حقه ﷺ
ليه
لأن الأكمل في الرجال إنه ميكنش شديد الجمال بالطريقة دي ولأن رسول الله ﷺ هو أكمل الپشر فكان من الطبيعي إنه يكون جماله أقل من يوسف عليه السلام يعني تخيلوا إن يوسف عليه السلام الناس كانت بتنبهر بجماله وهو أوتي نصف الجمال فتخيلوا لو رسول الله ﷺ كان له الجمال كله أو أكثر جمالا من يوسف عليه السلام.
كانت الناس هتنشغل بجماله ﷺ عن الرسالة إللي هو جاي بيها لأن طبيعة الپشر إنهم بينجذبوا للشيء الجميل فممكن الواحد يرضى بكلام هو مش مقتنع بيه عشان إللي قاله شكله حلو أو يتغاضى عن أخطاء إللي قصاده بسبب جماله وشكله.
ولعل ده كمان من حكمة ربنا إنه جعل كل الأنبياء شكلهم حلو وصوتهم حلو عشان لما يدعوا قومهم يتقبلوا كلامهم بعكس لو حد شكله قپيح أو شكله عادي محډش هينجذب له.
ده غير إن جماله الزائد ﷺ هيتسبب في ڤتنة شديدة بين الناس وخصوصا إن رسول الله ﷺ مكنش قاعد في مكان واحد زي يوسف عليه السلام ده بيروح هنا وهنا وبيقابل ده وبيقابل حتى النساء كانوا بيسألوه عن أمور الدين واحنا هنشوف لما نساء علية القوم شافوا يوسف إزاي قطعوا أيديهن ومكنوش حاسين بالألم لكن ده محصلش مع رسول الله ﷺ في أي موقف من مواقف حياته.
ذكر الله سبحانه وتعالى قصة سيدنا يوسف عليه السلام كاملة في القرآن الكريم لما فيها من العظات والعبر والحكمة البالغة لله سبحانه وتعالى في كل أمر ونحاول في فيما يلي ذكر أحداث قصة يوسف عليه السلام بطريقة شيقة ومختصرة.
يوسف عليه السلام
يعتبر يوسف الصديق عليه السلام من الأنبياء والرسل الكرام الذي اختصهم الله جل وعلا بمهمة النبوة واصطفاهم على العالمين ليبلغوا رسالاتهم وشرائعه إلى العالمين وقد اختارهم الله على علم بما توافر عندهم من الصفات والفضائل التي جعلتهم أكمل الناس خلقا وإيمانا وتعد قصة سيدنا يوسف عليه السلام عبرة وعظة تسير عليها الأجيال وتتعلم منها الكثير من العظات.
نسب ومكانة يوسف عليه السلام
يوسف عليه السلام هو ابن النبي يعقوب ابن النبي إسحاق ابن النبي إبراهيم

انت في الصفحة 1 من 4 صفحات